Vad är hållbar marknadsföring?
Hållbar marknadsföring kallas även för grön marknadsföring. Det innebär att företaget som gör marknadsföringen arbetar grönt och hållbart i olika aspekter som bra prissättning, miljömedvetenhet och mångfald. Många kallar även hållbar marknadsföring för ärlig marknadsföring. Hållbar marknadsföring är inte påhittade saker där det gömmer sig något annat under ytan.
Exempel på vad som inte är hållbar marknadsföring:
- Företag som till exempel marknadsför solceller men själva inte har grön el på kontoret.
- Företag som får det att verka som att produkterna är från Sverige, med hjälp av svenska flaggan eller annat, men produkterna kommer i själva verket från Kina.
- Klädföretag som använder sig av barnarbete. Vilket var en kris för HM.
- Företaget som inte anställer vissa personer på grund av kön, läggning eller andra faktorer men låtsas representera mångfald.
Hållbar marknadsföring och dess olika aspekter
Hållbar marknadsföring har olika aspekter till sig. Men i grund och botten handlar det om att företaget gör något bra och har sanningsenlig marknadsföring. Att företaget är hållbart uppbyggt betyder ungefär att människor fortfarande skulle fortsätta handla eller använda företagets tjänster även om de visste om allt som försiggick bakom stängda dörrar.
Det kan handla om att företaget anställer personer från alla samhällsgrupper, donerar pengar till välgörenhet, arbetar mot överkonsumtion, gör hållbara investeringar eller anpassar sin tillverkningsprocess för att gynna miljön.
Tjänar man mindre med hållbar marknadsföring?
Det generella svaret för denna fråga blir nej. Många företagare kan tycka att det är lite läskigt med hållbar marknadsföring då de känner att de egentligen behöver gå på hårdare och vara mer säljande med sin marknadsföring. Hållbar marknadsföring handlar mycket om att skapa hållbara och långsiktiga kundrelationer.
Ej hållbar marknadsföring vs. Hållbar marknadsföring
Låt säga att ditt företag säljer mobilskal till ett lite dyrare pris än ett vanligt skal från Kina. Ni marknadsför dessa och har en underton som tyder på att dessa skal är tillverkade, eller kommer från, Sverige. En kund köper ett skal i tron om att det är extra gynnsamt för Sveriges ekonomi samt att det är miljömässigt bra då skalet inte är importerat. När skalet kommer fram ser sedan kunden att det står Made in China. Kunden kommer att känna sig lurad och kommer med stor säkerhet inte köpa ett skal från samma företag igen. Kanske kommer även kunden att sprida detta till folk i sin närhet och skriva en dålig recension.
Ett företag som istället arbetar med hållbar marknadsföring hade i detta fall inte låtsas som att skalet var tillverkat någon annanstans. Kunden i exemplet ovan hade kanske därför inte köpt skalet, och det är detta många är rädda för. Men en annan kund som köper skalet kommer istället känna sig nöjd när skalet kommer fram och allt är vad det utlovades för att vara. När det är dags för ett till skal kommer kunden med stor sannolikhet beställa från samma företag och kanske kommer personen även rekommendera detta skal och företag till vänner och familj.